Interieur studeren vs de werkvloer

Hoewel ik als interieur ontwerper slechts 6 maanden professioneel aan de slag ben, is het duidelijk dat de realiteit danig wat anders is dan het schoolse designer leven.

10 dingen die ze u niet leren op school.

Wie denkt idylisch heelder dagen de prachtigste ontwerpen te mogen bedenken, leeft in dromenland.

De realiteit van de doorgedreven minimalistische stijl
Ja, je hebt aanhangers van deze stijl, waarbij het niet recht, wit en detail-loos genoeg kan zijn. Waarbij het interieur enkel uit vlakken en lijnen mag bestaan. Maar die zal je voornamelijk vinden in de opleiding en het bijhorende lerarenbestand en/of uw collega’s. Bij de meeste mensen mag het wat meer zijn. Waarbij een lijn niet persé visueel moet doorlopen of kloppen met het geheel en die al dat gedoe maar saai en koud vinden. En de klant heeft altijd gelijk. Persoonlijkheid tonen mag, het moet niet allemaal Instagrammable en Pinterest waardig zijn. Eenvoud en klasse, ja. Leeg en koel, veel minder. Het blijkt gewoon een woontrend als een ander en niet het streefdoel.

Ontwerpen zonder budget.
Budget is enorm, zo niet hét belangrijkste. Dat hoeft de creativiteit niet te beknotten. Plus je jaagt uzelf niet op de kosten door nodeloos tijd te investeren in ontwerpen die nooit uitgevoerd zullen worden en uw klanten kunnen vertrouwen hebben in u.  Je houdt rekening met alle eisen van uw klant. Dus ook met zijn maximum budget.

Het heilige concept.
Ja een artistiek geïnspireerd concept kan inspiratie geven voor prachtigste ontwerpen. Maar als het puur conceptueel is, gaat uw ontwerp niet uitgevoerd worden. Als je te zweverig, blasé en vergezocht uit de hoek komt, haakt de nuchtere klant af.

Oplossinggericht.
Op school leer je niet hoe het eraan toe gaat op de werkvloer. Tijdens de uitvoering gaat er al eens iets fout of is iets niet uitvoerbaar hoe jij het eerst voor ogen had. De kunst is dan niet te panikeren, kwaad te worden en te zuchten, maar kalm blijven en een oplossing te zoeken. Er is haast altijd een oplossing. Wees ook niet bang om hulp te vragen.

Maanden ontwerpen en finetunen.
Ain’t nobody got time and patience for that. Er moeten monden gevoed worden. 1 dag voor vlekkenplan, 1 dag concept zou ideaal zijn. Daarna is het over naar de zakelijke en technische kant. Plannen tekenen, budgeteren, leveranciers zoeken etc.

Omgaan met mensen.
Je zit wel degelijk in een service en people business. Heel persoonlijk zelfs, je komt een hele poos hun huis en privé binnen. Je gaat moeten durven uw klanten ‘uithoren’ om hun noden te ontdekken. Je gaat moeten omgaan met leveranciers, collega’s, werk- en stielmannen/vrouwen, diene van de gemeente… En ook hier, niemand heeft tijd voor social awkwardness-gedoe. De grote jongensbroek aantrekken en er u overzetten, als je deze mooie job wil doen.

Leveranciers vinden en soigneren.
Net zoals klanten zijn goede, betrouwbare en bereikbare leveranciers van levensbelang voor uw zaak. Sommige leverancier houden er mediterrane manana gewoontes op na en sommige werken en denken actief mee. Die laatste zijn goud waard en eigenlijk te bezien als waardevolle collega’s.

Sketchup.
1 semester basislesje in gekregen. 100% te gebruiken op de werkvloer. Pas op, met de hand tekenen is rapper maar joengens toch, wat een gemak tegenover andere niet nader genoemde programma’s aan een tienvoud van de prijs. Had ik hier 4 jaar les in gehad, en in Blender wat gratis is,… Het is eigenlijk onbegrijpelijk. Gelukkig is er veel op Youtube te vinden om uzelf deze skill aan te leren.

Business en marketing.
Uw ontwerpen verkopen hun eigen niet en niet iedereen kent uw naam en faam. Smijt u op de boeiende wereld der online marketing. En zie natuurlijk ook dat je uw online belofte kan waarmaken.

Geef een reactie